Harul lui Dumnezeu te va face să te mânii sau să te închini
de Colin Smith
Harul lui Dumnezeu te va face să te mânii sau să te închini. Când simți că îți poți justifica păcatele, îți subminezi propria pocăință. Iar tragedia este că, atunci când un om își subminează pocăința, nu va dura mult până când el se va mânia pe Dumnezeu: „Este doar din vina lui Dumnezeu. Dumnezeu m-a făcut așa. Dumnezeu m-a adus în starea asta.” Justificarea păcatului a ajuns o mare afacere în America, iar tragedia este că aceasta îi duce pe mulți în punctul crucial de răzvrătire împotriva lui Dumnezeu.
Dacă ai fost încurajat în vreun fel să-ți justifici păcatul, iată unde ajungi. Justificarea păcatului subminează pocăința, iar acest lucru duce la mânie față de Dumnezeu. Harul lui Dumnezeu îi face pe unii mânioși. Dacă citești povestea lui Iona, vei observa felul în care tema mâniei este predominantă în ultimul capitol:
„Lucrul acesta n-a plăcut deloc lui Iona și s-a mâniat.” (Iona 4:1)
„Domnul a răspuns: ‘Bine faci tu de te mânii?’” (Iona 4:4)
„Dar Dumnezeu a zis lui Iona: ‘Bine faci tu de te mânii din pricina curcubetelui?’” (Iona 4:9)
„El a răspuns: ‘Da, bine fac că mă mânii până la moarte!’” (Iona 4:9)
Iona se mânie din cauza harului lui Dumnezeu. „…Știam că ești un Dumnezeu milos și plin de îndurare, îndelung răbdător și bogat în bunătate” (Iona 4:2). Acest capitol ne conduce spre un adevăr surprinzător: harul lui Dumnezeu ne poate face mânioși.
Dacă dorești să descoperi felul în care harul lui Dumnezeu i-ar putea face pe oameni mânioși, citește Romani 9. Dintre toate capitolele Bibliei, Romani 9 oferă imaginea cea mai corectă despre ceea ce înseamnă harul lui Dumnezeu. Mulți oameni cred că harul lui Dumnezeu înseamnă că El este îngăduitor cu toți oamenii. Dar apostolul Pavel subliniază că harul lui Dumnezeu se experimentează la nivel personal și este de-a dreptul măreț: „Pe Iacov, l-am iubit, iar pe Esau l-am urât” (Romani 9:13).
Acesta este unul dintre cele mai grele pasaje biblice. În lăuntrul nostru există un instinct care ne face să spunem: „Nu mă deranjează că îl iubești pe Esau, dar trebuie să procedezi așa și în privința lui Esau.” Unii oameni vor crede că e nedrept. Dar apostolul Pavel spune: „Deci ce vom zice? Nu cumva este nedreptate în Dumnezeu? Nicidecum! Căci El a zis lui Moise: ’Voi avea milă de oricine-Mi va plăcea să am milă; și Mă voi îndura de oricine-Mi va plăcea să Mă îndur’” (Romani 9:14-15).
Cu alte cuvinte, Dumnezeu spune: „Eu decid de cine am milă.” Concluzia evidentă este: „Așadar, nu atârnă nici de cine vrea, nici de cine aleargă, ci de Dumnezeu care are milă” (Romani 9:16). Mântuirea nu vine prin eforturile sau dorințele noastre de a fi mântuiți, ci prin mila Sa măreață.
Apostolul Pavel combate o obiecție evidentă: „Dar îmi vei zice: ’Atunci de ce mai bagă vină? Căci cine poate sta împotriva voii Lui?’” (Romani 9:19). Observă răspunsul biblic: „Dar, mai degrabă, cine ești tu, omule, ca să răspunzi împotriva lui Dumnezeu?” (Romani 9:20). Dumnezeu spune: „Hey, cine te crezi să îmi spui Mie ce să fac?”
Nu e oare o afirmare a mândriei și a aroganței noastre să ne lărgim libertatea atât de mult, iar pe Dumnezeu să Îl facem atât de mic? Ne comportăm de parcă ar trebui să fim liberi să Îl alegem sau să Îl respingem, dar nu ne dăm seama că El ar trebui să fie Cel care ne alege sau ne respinge.
Rodul alegerii libertății lui Dumnezeu
„Dumnezeul nostru este în cer, El face tot ce vrea” (Psalmul 115:3).
Dacă te confrunți cu asta, să știi că nu ești singur. Un motiv pentru care mulți se confruntă cu problema aceasta este faptul că libertatea lui Dumnezeu pare să Îi diminueze dragostea – „Pe Iacov, l-am iubit, iar pe Esau l-am urât”. Dacă Dumnezeu este într-adevăr iubitor, nu ar trebui să îi trateze egal pe toți oamenii?
O dragoste care îi tratează pe toți oamenii la fel este o dragoste destul de slabă. Permite-mi să îți vorbesc despre o dragoste adevărată: îmi iubesc soția. Asta înseamnă că nu mă comport cu altcineva la fel! Biblia vorbește despre dragostea lui Cristos astfel: El are o mireasă (Ioan 3:29).
Unii sunt de părere că Dumnezeu trebuie să îi trateze egal pe toți oamenii, astfel că Dumnezeu deschide ușa mântuirii și apoi Se așază în spatele scenei, așteptând să vadă cine va intra. Dar Biblia vorbește despre o dragoste mai mare decât aceasta: una în care Dumnezeu preia inițiativa, nu doar prin trimiterea singurului Său Fiu în lume, ci prin preocuparea Sa față de viețile noastre pentru a ne mântui.
Asta a făcut Dumnezeu cu poporul Său Israel. Observă afirmația măreață despre dragostea lui Dumnezeu față de poporul legământului: „Căci tu ești un popor sfânt pentru Domnul, Dumnezeul tău; Domnul Dumnezeul tău te-a ales ca să fii un popor al Lui dintre toate popoarele de pe fața pământului” (Deuteronom 7:6).
De ce i-a iubit Dumnezeu într-un mod atât de special?
„Nu doar pentru că întreceți la număr pe toate celelalte popoare S-a alipit Domnul de voi și v-a ales, căci voi sunteți cel mai mic dintre toate popoarele” (Deuteronom 7:7).
Atunci de ce Dumnezeu Și-a manifestat dragostea față de ei?
„Ci pentru că Domnul vă iubește, pentru că a vrut să țină jurământul pe care l-a făcut părinților voștri, pentru aceea v-a scos Domnul cu mâna Lui puternică și v-a izbăvit din casa robiei, din mâna lui Faraon, împăratul Egiptului” (Deuteronom 7:8).
De ce te-a iubit Dumnezeu?
De ce te-a iubit Dumnezeu? Pentru că El te-a iubit – fără alt motiv – nu din cauza biografiei tale, a rugăciunilor, a slujirii, a angajamentelor, a credinței sau a vieții tale impecabile. Dumnezeu Își arată dragostea față de tine pur și simplu pentru că te iubește. De aceea te-a ales dintre toți oamenii de pe fața pământului pentru a fi parte din avuția Sa.
Revenind la povestea lui Iona, Dumnezeu Și-a extins dragostea salvatoare față de Ninive, capitala terorii și a torturii. De ce Ninive? Dintre toate orașele lumii, de ce Dumnezeu trimite un profet acolo? Dintre toate orașele pe care le-ar fi putut alege, de ce a adus El trezire în Ninive? „Dumnezeul nostru este în cer, El face tot ce vrea.” Nimeni nu Îi spune Lui ce să facă! Iar asta l-a înfuriat pe Iona. Deși ar părea că ne-ar fi mai comod să avem un Dumnezeu care joacă după regulile noastre, acesta nu este Dumnezeul Bibliei.
Tradus cu permisiune pentru TotalSchimbat.ro, de pe UnlockingTheBible