Editoriale

Credinţă vs Ştiinţă

albert-einsteinProfesorul: Tu eşti creştin, nu-i aşa, fiule?

Studentul: Da, domnule.

Profesorul: Deci crezi în Dumnezeu?

Studentul: Categoric, domnule.

Profesorul: Este Dumnezeu bun?

Studentul: Cu siguranţă.

Profesorul: Este Dumnezeu atotputernic?

Studentul: Da.

Profesorul: Fratele meu a murit din cauza cancerului deşi s-a rugat lui Dumnezeu să-l vindece. Majoritatea dintre noi încearcă să îi ajute pe cei care sunt bolnavi. Dar Dumnezeu nu a făcut asta. Atunci cum este Dumnezeu bun? Hmm?

Studentul a tăcut.

Profesorul: Nu poţi răspunde, nu-i aşa? Să o luăm de la capăt, amice. Este Dumnezeu bun?

Studentul: Da.

Profesorul: Este satan rău?

Studentul: Da.

Profesorul: De unde vine satan?

Studentul: De la… Dumnezeu…

Profesorul: Aşa este. Spune-mi, fiule, există răul în lume?

Studentul: Da.

Profesorul: Răul este pretutindeni, nu-i aşa? Şi Dumnezeu a făcut totul. Corect?

Studentul: Da.

Profesorul: Deci cine a creat răul?

Studentul nu a răspuns.

Profesorul: Există boală? Imoralitate? Ură? Urâţenie? Toate aceste lucruri există în lume, aşa-i?

Studentul: Da, domnule.

Profesorul: Deci cine le-a creat?

Studentul nu avea răspuns.

Profesorul: Ştiinţa spune că ai cinci simţuri cu care identifici şi observi lumea din jurul tău. Spune-mi, fiule, L-ai văzut vreodată pe Dumnezeu?

Studentul: Nu, domnule.

Profesor: Spune-ne, ai auzit vreodată vocea lui Dumnezeu?

Studentul: Nu, domnule.

Profesorul: L-ai simţit vreodată pe Dumnezeu, L-ai gustat, L-ai mirosit? Ai avut vreodată o percepţie senzorială a lui Dumnezeu pentru acel lucru?

Studentul: Nu, domnule. Mă tem că n-am avut.

Profesorul: Dar încă mai crezi în El?

Studentul: Da.

Profesorul: Potrivit protocolului empiric, testabil, demonstrabil, ştiinţa susţine că Dumnezeu tău nu există. Ce vei spune acestui lucru, fiule?

Studentul: Nimic. Am credinţa mea.

Profesorul: Da, credinţă. Şi asta este problema pe care ştiinţa o are.

Studentul: Domnule professor, există lucruri sub formă de căldură?

Profesorul: Da.

Studentul: Există un asemenea lucru la fel de rece?

Profesorul: Da.

Studentul: Nu, domnule. Nu există.

Audienţa din amfiteatru a păstrat liniştea odată cu această întorsătură a lucrurilor.

Studentul: Domnule, puteţi avea multă căldură, chiar mai multă căldură, supercăldură, megacăldură, încălzire la alb, puţină căldură sau lipsă de căldură. Dar nu avem nimic numit rece. Putem atinge 458 de grade sub zero, ceea ce nu este cald, dar nu putem trece de aceasta. Nu există un asemenea lucru rece. Răceala este doar un cuvânt pe care îl folosim pentru a descrie absenţa căldurii. Nu putem măsura răceala. Căldura este energie. Răceala este opusul căldurii, domnule, doar absenţa sa.

Era o tăcere adâncă în amfiteatru.

Studentul: Dar cum este cu întunericul, domnule profesor? Există un asemenea lucru ca întuneric?

Profesorul: Da. Ce este noaptea dacă nu există întuneric?

Studentul: Greşiţi din nou, domnule. Întunericul este absenţa unui lucru. Poţi avea lumină slabă, lumină normală, lumină strălucitoare, lumină foarte puternică. Dar dacă nu ai lumină constant, nu ai nimic, şi atunci asta se numeşte întuneric, aşa-i? În realitate, întunericul nu există. Dacă lucrurile stau aşa, atunci ai putea să faci întunericul mai întunecos, nu-i aşa?

Profesorul: Şi unde vrei să ajungi cu asta, tânărule?

Studentul: Domnule, părerea mea este că premisele filosofice ale dumneavoastră sunt greşite.

Profesorul: Greşite? Poţi explica cum vine asta?

Studentul: Domnule, dumneavoastră vă bazaţi pe premisele dualităţii. Susţineţi că  există viaţă şi apoi moarte, că este un Dumnezeu bun şi unul rău. Vedeţi concepţia lui Dumnezeu ca pe ceva finit, ceva ce putem măsura. Domnule, ştiinţa nu poate explica o consideraţie. Foloseşte electricitatea şi magnetismul, dar nu le-a văzut niciodată, nu le-a înţeles în profunzime pe niciuna. A avea moartea ca opus al vieţii înseamnă a fi ignorant al faptului că moartea nu poate exista ca lucru individual. Moartea nu este opusul vieţii: doar absenţa ei. Acum spuneţi-mi, profesore, le predaţi studenţilor că au evoluat din maimuţă?

Profesorul: Dacă te referi la procesul evoluţionar natural, da, bineînţeles.

Studentul: Aţi observat vreodată evoluţia cu ochii dumneavoastră, domnule?

Profesorul şi-a scuturat capul cu un zâmbet, începând să realizeze unde va ajunge discuţia.

Studentul: Din moment ce nimeni nu a văzut vreodată procesul evoluţiei în plină desfăşurare, nici nu poate dovedi că acest proces este un efort în curs de desfăşurare. Nu predaţi opinia dumneavoastră, domnule? Sunteţi predicator, nu om de ştiinţă?

Audienţa era în freamăt.

Studentul: Există cineva în sală care a văzut vreodată creierul profesorului?

Studenţii izbucniră în râs.

Studentul: Există cineva aici care a auzit vreodată creierul profesorului, care l-a simţit, l-a atins şi l-a mirosit? Nimeni nu pare să fi făcut asta. Deci, conform regulilor protocolului empiric, stabil, demonstrabil, ştiinţa susţine că nu aveţi creier, domnule. Cu tot respectful cuvenit, cum să mai avem încredere în prelegerile dumneavoastră, domnule?

Cei din sală erau tăcuţi. Profesorul şi-a privit insistent studentul.

Profesoulr: Cred că va trebui să le iei prin credinţă, fiule.

Studentul: Chiar aşa este, domnule. Exact! Legătura dintre om şi Dumnezeu este credinţa. Asta este ceea ce ţine lucrurile în viaţă şi în mişcare.

P.S. Cred că v-a plăcut conversaţia. Şi dacă e aşa, probabil vei dori ca prietenii sau colegii tăi să se bucure de ea, nu? Trimite mai departe acest mesaj pentru a le spori cunoştinţele despre credinţă. Apropo, acel student a fost Einstein.

Articol cules
Traducere: Ioana Heredea

Show More

Silviu Firulete

“Pentru mine, a lucra pentru Dumnezeu și a rӑspândi Cuvântul Lui cel Sfânt este o chemare divinӑ ȋncӑ de când eram copil mic. Știu și ȋmi place sӑ cred cӑ tot ceea ce fac pentru lucrarea Sa este o binecuvântare pentru cei din jurul meu, iar când voi fi chemat acasă ȋn Cerul Sfânt, voi fi rӑsplӑtit pentru tot ceea ce am lucrat și am investit ȋn lucrarea Lui.”

Related Articles

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Back to top button