ArticoleEditoriale

Cum a putut Isus să fie în acelaşi timp divin şi uman?

Cum poate o persoana sa aiba o natura divina si o natura umana in acelasi timp, asa cum credem ca a avut Isus?

Una din cele mai mari crize in crestinismul evanghelic de azi este lipsa de intelegere cu privire la Persoana lui Hristos. Aproape de fiecare data cand urmaresc emisiuni crestine la televizor aud cum una din marturisirile de credinta clasice ale credintei crestine este contestata zgomotos, in necunostinta de cauza si cu ignoranta. Desigur, motivul este in parte pentru ca ne e atat de greu sa intelegem cum o persoana poate avea doua naturi. Ma intrebati “Cum?” Nu stiu cum; stiu ca Isus este o Persoana cu doua naturi. Cum se poate aceasta? Cu mult timp inainte sa existe o natura umana, a existat a doua Persoana a Trinitatii. Aici a doua Persoana a Trinitatii, Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat, Insusi Dumnezeu, a fost capabil sa ia asupra Lui o natura umana. Nici o fiinta umana nu poate inversa procesul si sa ia asupra ei o natura divina. Nu pot adauga dumnezeirea la umanitatea mea. Nu e ca si cum Hristos Si-ar fi schimbat dumnezeirea in umanitate. Asta aud eu tot timpul. Aud ca a existat acest Dumnezeu vesnic care dintr-o data a incetat sa mai fie Dumnezeu si a devenit om. Nu asta ne invata Biblia. Persoana divina a luat asupra Sa natura umana. Nu putem intelege cu adevarat misterul cum s-a intamplat acest lucru. Dar cu siguranta putem intelege ca Dumnezeu, in puterea Sa, Isi poate adauga natura umana si poate face acest lucru intr-un astfel de mod incat sa uneasca cele doua naturi intr-o singura Persoana.

Cel mai important Conciliu din istoria bisericii in legatura cu aceasta problema, a carui decizie a ramas in picioare timp de secole ca model al ortodoxismului crestin si e imbratisata de luterani, prezbiterieni, metodisti, romano-catolici, baptisti – in fapt de aproape fiecare ramura a crestinatatii – este Conciliul de la Chalcedon. A avut loc in anul 451 si in urma lui biserica si-a marturisit credinta despre Isus astfel: Ei au spus ca noi credem ca Isus este verus homus, verus Deus – cu adevarat om, cu adevarat Dumnezeu. Apoi au continuat punand hotare felului in care trebuie sa ne gandim la modul in care aceste doua naturi se raporteaza una la cealalta. Au spus ca aceste doua naturi sunt intr-o unitate desavarsita, fara amestec, diviziune, confuzie sau separare. Atunci cand ne gandim la Intrupare, nu vrem sa amestecam cele doua naturi si sa credem ca Isus a avut o natura umana indumnezeita sau o natura divina umanizata. Le putem deosebi, dar nu le putem desparti, pentru ca exista intr-o unitate desavarsita.

Cand Pavel a scris ca Isus S-a dezbracat pe Sine Insusi si a luat un chip de rob, si totusi a fost Dumnezeu, in ce fel Isus Si-a pastrat sau nu puterile lui de Dumnezeu?

Conceptul “dezbracarii” a provocat o controversa aprinsa in secolul nouasprezece, elemente ale ei ramanand pana astazi. Cuvantul grecesc folosit de Pavel in al doilea capitol din Filipeni, kenosis, este tradus prin “dezbracare” sau “golire” in cele mai multe traduceri ale Bibliei. Intrebarea este: In conditia Sa umana (intrupata), care e lucrul de care S-a dezbracat Isus?

Conceptia populara in anumite cercuri in secolul nouasprezece a fost ca in momentul Intruparii, Dumnezeul vesnic, a doua Persoana a Trinitatii, a lasat deoparte – s-a dezbracat de – atributele Sale divine astfel incat sa poata deveni un om. Devenind om in cel mai real sens, El a incetat sa mai fie Dumnezeu. De aceea exista aceasta transformare a dumnezeirii in umanitate, pentru ca El a lasat deoparte omniscienta Sa, omnipotenta, existenta Sa prin Sine Insusi, si toate celelalte atribute caracteristice naturii lui Dumnezeu.

A existat un teolog ortodox in mijlocul acelei controverse care a spus cu oarecare sarcasm ca singura dezbracare sau golire pe care o dovedeste aceasta teorie a fost golirea mintilor teologilor care isi permit sa invete ca Dumnezeu Se poate opri pret de o secunda sa mai fie Dumnezeu. Daca Dumnezeu Si-ar lasa deoparte atributele Sale, daca Cel neschimbat ar suferi o schimbare, daca infinitul ar inceta sa mai fie infinit, atunci ar fi sfarsitul universului. Dumnezeu nu poate inceta sa mai fie Dumnezeu si totusi sa fie Dumnezeu. Prin urmare, nu putem vorbi in totalitate corect despre Dumnezeu ca lasandu-Si deoparte dumnezeirea ca sa ia asupra Lui umanitatea. De aceea crestinismul traditional a declarat intotdeauna ca Isus a fost verus homus, verus Deus – cu adevarat om, cu adevarat Dumnezeu; in totalitate om si in totalitate Dumnezeu. Natura Sa umana a fost complet umana, iar natura Sa divina a fost intotdeauna si in totalitate complet divina.

Cu toate acestea, Apostolul Pavel spune despre Hristos ca S-a dezbracat de ceva. Cred ca din contextul lui Filipeni 2 vedem cu claritate ca lucrul de care S-a dezbracat n-a fost dumnezeirea Sa, nu au fost atributele Sale divine, ci prerogativele Sale – slava Sa si privilegiile Sale. El Si-a acoperit de buna voie slava sub valul naturii Sale umane pe care a luat-o asupra Lui. Asta nu inseamna ca natura Sa divina a incetat sa mai fie divina ca sa poata deveni umana. De exemplu, in timpul schimbarii la fata (Matei 17:1-13), vedem natura sa divina invizibila cum razbate in afara si devine vizibila, iar Isus se transfigureaza inaintea ochilor ucenicilor Sai. Dar, in cea mai mare parte, Isus Si-a ascuns acea slava. Cred ca Pavel ne spune in Filipeni 2 ca trebuie sa urmam exemplul Lui Hristos si sa fim gata sa renuntam la slava noastra, la privilegiile si prerogativele noastre.

Tradus de Florin Vidu

Show More

Silviu Firulete

“Pentru mine, a lucra pentru Dumnezeu și a rӑspândi Cuvântul Lui cel Sfânt este o chemare divinӑ ȋncӑ de când eram copil mic. Știu și ȋmi place sӑ cred cӑ tot ceea ce fac pentru lucrarea Sa este o binecuvântare pentru cei din jurul meu, iar când voi fi chemat acasă ȋn Cerul Sfânt, voi fi rӑsplӑtit pentru tot ceea ce am lucrat și am investit ȋn lucrarea Lui.”

Related Articles

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Back to top button